キーワード検索

キーワード 詳細検索

プロフィール

横山 悟 ヨコヤマ サトル

所属部署名 英語教育開発センター 電話番号
職名 教授/センター長 ■FAX番号
住所 埼玉県さいたま市桜区下大久保255 ■メールアドレス
■ホームページURL http://park.saitama-u.ac.jp/~syokoyama/
https://researchmap.jp/yoko/

プロフィール

研究分野

心理言語学、認知神経科学、学習科学、教育工学
キーワード:言語理解 , 言語学習 , モチベーション , e-learning

所属学会

所属学会
日本英語教育学会
Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation
所属学会役員担当
2010 , Frontiers in Psychology , Review editor
Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation , Program committee

学歴

出身大学院・研究科等
2007 , 東北大学大学院 , 博士後期 , 国際文化研究科 , 修了
取得学位
博士(国際文化) , 東北大学 , 博士学位論文:A neurolinguistic study of bilingual lexical processing
修士(国際文化) , 東北大学
学士(教育) , 東京学芸大学

受賞学術賞

2009 , 東北大学加齢医学研究所研究奨励賞
2007 , 東北大学 総長賞

研究活動業績

研究業績(著書・発表論文等)

著書
大学教育の本質
総説出版 202107
横山悟

実証的方法論により検証された最新の科学的知見「産出効果とテスト効果」に基づく効率的学習法
201504
横山悟

リーディング・エキスパート3-発展編
201111
宍戸真, 小野倫寛, 横山悟, Bruce Allen

脳からの言語研究入門-最新の知見から研究方法解説まで-
201004
横山悟

論文
No Transfer Effect of English Language Learning Academic Self-Efficacy on Outcomes of Non-English-Language Learning
CONFERENCE PROCEEDINGS 16th International Conference lnnovation in Language Learning:119-121 2023
Satoru Yokoyama

The Relationship between Interest in Learning Materials and Learning Motivation and Self-efficacy in Higher Education Blended Foreign Language Learning Settings
CONFERENCE PROCEEDINGS 14th International Conference Innovation in Language Learning:15-19 202111

No Gender Difference Exists in Academic Self-Efficacy Improvement for Higher Education Blended Foreign Language Learning
Innovation in Language Learning,13:27-30 202011
Satoru Yokoyama

高等教育における語学教育へのe-learning導入効果の検証
千葉科学大学紀要,13 202002
横山悟

学習に対するモチベーション理論及びモチベーション理論に基づいた学習方略理論.
千葉科学大学紀要,11:105-109 2019
横山悟

Effects of Academic Self-Efficacy on Academic Achievement of Online Foreign Language Learning: A Preliminary Cross-Sectional Study in Japanese Higher Education Environment
Innovation in Language Learning:ICL3495 2019
Satoru Yokoyama

Academic Self-efficacy and Academic Performance in Online Learning: A mini review
Frontiers in Psychology:fpsyg.2018.02794 2018
Satoru Yokoyama

Faster L2 sentence reading times, better L2 listening proficiency: a preliminary study of automaticity in L2 sentence processing.
University Bulletin of Chiba Institute of Science,10:1-6 2017
Satoru Yokoyama

Neural correlates of bilingual language control during interlingual homograph processing in a logogram writing system
BRAIN AND LANGUAGE,174:72-85 2017
Ming-Che Hsieh, Hyeonjeong Jeong, Kelssy Hitomi Dos Santos Kawata, Yukako Sasaki, Hsun-Cheng Lee, Satoru Yokoyama, Motoaki Sugiura, Ryuta Kawashima

入学試験区分による経時的データに基づいた大学初年次学生の英語力の分析
千葉科学大学紀要,9:9-16 2016
横山悟

Generation effectとTesting effectを援用した大学英語教育における補講の効果:項目反応理論による分析
千葉科学大学紀要,9:17-22 2016
横山悟

A smart method to become bilingual in a foreign language learning situation: Recent development of an application of testing effect to foreign language learning.
Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages:59-72 2016
Satoru Yokoyama, Katsuhiro Chiba.

How does extensive reading affect L2 proficiency? : A review of recent studies on extensive reading effects on reading and listening ability in EFL settings
Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages:197-204 2016
Katsuhiro Chiba, Satoru Yokoyama.

英語学習と脳機能
英語教育学と認知心理学のクロスポイント: 小学校から大学までの英語学習を考える:84-97 2016
横山悟

大学における初年次英語教育の効果に関する多角的分析
千葉科学大学紀要,8:17-22 2015
横山悟

英語教育・英語学習とモチベーションの心理学
Q&A心理学入門:179-182 2015
横山悟

Sonority-related markedness drives the misperception of unattested onset clusters in French listeners
L'Année psychologique,115:1-26 2015
Maïonchi-Pino N, Taki Y, Magnan A, Yokoyama S, Écalle J, Takahashi K, Hashizume H, Kawashima R

Puzzles with the Desirative Predicate Hoshii ‘Want’ in Japanese
JELS,32:304-310 2015
Maki H, Yokoyama S

Neural differences in processing of case particles in Japanese: an fMRI study
BRAIN AND BEHAVIOR,4(2):180-186 201404
Yosuke Hashimoto, Satoru Yokoyama, Ryuta Kawashima

Animacy or Case Marker Order?: Priority Information for Online Sentence Comprehension in a Head-Final Language
PLOS ONE,9(3):e93109 2014
Satoru Yokoyama, Kei Takahashi, Ryuta Kawashima

Cross-linguistic influence of first language writing systems on brain responses to second language word reading in late bilinguals.
Brain and behavior,3:525-531 2013
Yokoyama S, Kim J, Uchida S, Miyamoto T, Yoshimoto K, Kawashima R

Is the phonological deficit in developmental dyslexia related to impaired phonological representations and to universal phonological grammar?
Journal of experimental child psychology,115:53-73 2013
Maïonchi-Pino N, Taki Y, Yokoyama S, Magnan A, Takahashi K, Hashizume H, Écalle J, Kawashima R

Neural correlates of adaptive social responses to real-life frustrating situations: a functional MRI study.
BMC neuroscience,14:29 2013
Sekiguchi A, Sugiura M, Yokoyama S, Sassa Y, Horie K, Sato S, Kawashima R

Use of semantic information to interpret thematic information for real-time sentence comprehension in an SOV language.
PloS one,8:e56106 2013
Yokoyama S, Takahashi K, Kawashima R

Left Inferior Frontal Activations Differentially Modulated by Scrambling in Ditransitive Sentences
The Open Medical Imaging Journal,6:70-79 2012
Koizumi M, Kim J, Kimura N, Yokoyama S, Sato S, Horie K, Kawashima R

Neuro-typology of sentence comprehension: Cross-linguistic difference in canonical word order affects brain responses during sentence comprehension.
The Open Medical Imaging Journal,6:62-69 2012
Hashimoto Y, Yokoyama S, Kawashima R

Mechanism of case processing in the brain: an fMRI study.
PloS one,7:e40474 2012
Yokoyama S, Maki H, Hashimoto Y, Toma M, Kawashima R

Differential contributions of the inferior parietal and inferior frontal regions to the processing of grammatical and semantic relationships in wh-questions.
Language Sciences,37:14-21 2012
Toshimune Kambara, Takashi Tsukiura, Satoru Yokoyama, Kei Takahashi, Yayoi Shigemune, Tadao Miyamoto, Daiko Takahashi, Shigeru Sato, Ryuta Kawashima.

Wh-Movement and Inversion in Spanish: A Visual Analogue Scale Analysis. 
The Proceedings of the Thirteenth Tokyo Conference on Psycholinguistics:137-157 2012
Hideki Maki, Luisa Marti, Satoru Yokoyama.

習熟度の異なる日本人英語学習者による英文理解過程
電子情報通信学会技術研究報告,112(145):13-17 2012
横山悟、エマニュエルマナロ、田中エリス伸枝、高橋慶、橋爪寛、鄭嫣婷、川島隆太

第2言語の習熟度と語彙処理速度の検証-語彙判断課題および意味判断課題の反応時間から-
東北大学高等教育開発推進センター紀要,7:35-42 2012
千葉克裕、横山悟、吉本啓、川島隆太

The Partial Incremental Argument Interpretation Model: Real Time Argument Interpretation in Simplex Sentence Comprehension of the Japanese Language.
Psychology of Language:159-183 2012
Satoru Yokoyama, Kei Yoshimoto, Ryuta Kawashima.

Neuro-anatomical overlap between language and memory functions in the human brain.
Neuroimaging.:95-108 2012
Satoru Yokoyama

Second-language Instinct and Instruction Effects: Nature and Nurture in Second-language Acquisition
JOURNAL OF COGNITIVE NEUROSCIENCE,23(10):2716 - 2730 2011
Noriaki Yusa, Masatoshi Koizumi, Jungho Kim, Naoki Kimura, Shinya Uchida, Satoru Yokoyama, Naoki Miura, Ryuta Kawashima, Hiroko Hagiwara

Neural Bases of a Specific Strategy for Visuospatial Processing in Rugby Players
MEDICINE AND SCIENCE IN SPORTS AND EXERCISE,43(10):1857 - 1862 2011
Atsushi Sekiguchi, Satoru Yokoyama, Satoshi Kasahara, Yukihito Yomogida, Hikaru Takeuchi, Takeshi Ogawa, Yasuyuki Taki, Shin-Ichi Niwa, Ryuta Kawashima

Testing Second Language Oral Proficiency in Direct and Semidirect Settings: A Social-Cognitive Neuroscience Perspective
LANGUAGE LEARNING,61(3):675 - 699 2011
Hyeonjeong Jeong, Hiroshi Hashizume, Motoaki Sugiura, Yuko Sassa, Satoru Yokoyama, Shuken Shiozaki, Ryuta Kawashima

Lexical Categories and the Human Brain: An fMRI Study.
Studies in Language Sciences,10:187-199 2011
Toshimune Kambara, Satoru Yokoyama, Kei Takahashi, Naoki Miura, Tadao Miyamoto, Daiko Takahashi, Shigeru Sato, RyutaKawashima.

Future perspective on cognitive neuroscience concerning language: developing a model and its application.
New Frontiers in Social Cognitive Neuroscience.:191-203 2011
Kei Takahashi, Satoru Yokoyama

Training of working memory impacts structural connectivity.
The Journal of neuroscience,30:3297 - 3303 2010
Takeuchi H, Sekiguchi A, Taki Y, Yokoyama S, Yomogida Y, Komuro N, Yamanouchi T, Suzuki S, Kawashima R

The Nominative/Genitive Alternation in Modern Japanese: A Visual Analogue Scale (VAS) Evaluation Method-Based Analysis
Japanese/Korean Linguistics,19:529-542 2010
Hideki Maki, Yin-Ji Jin, Satoru Yokoyama, Michiyo Hamasaki, Yukiko Ueda.

文理解中における脳活動の発達的変化
電子情報通信学会技術研究報告,110(163):19-24 2010
横山悟、瀧靖之、橋爪寛、野澤孝之、高橋慶、川島隆太

Scrambling effects on the processing of Japanese sentences: An fMRI study
Journal of Neurolinguistics,22:151 - 166 2009
Kim, Jungho, Masatoshi Koizumi, Naho Ikuta, Yuichiro Fukumitsu, Naoki Kimura, Kazuki Iwata, Jobu Watanabe, Satoru Yokoyama, Shigeru Sato, Kaoru Horie, Ryuta Kawashima

Neuro-physiological evidence of linguistic empathy processing in the human brain: a functional magnetic resonance imaging study.
Journal of Neurolinguistics 2009
Satoru Yokoyama, Kei Yoshimoto, Tadao Miyamoto, Ryuta Kawashima

Left middle temporal deactivation caused by insufficient second language word comprehension by Chinese-Japanese bilinguals.
Journal of Neurolinguistics 2009
Satoru Yokoyama, Jungho Kim, Shin-ya Uchida, Tadao Miyamoto, Kei Yoshimoto, Noriaki Yusa, Ryuta Kawashim

英語の文処理過程における語順効果と作業記憶の影響
国際文化研究,15:137-150 2009
高橋慶、横山悟、神原利宗, 吉本啓

脳機能画像データを用いた英語学習者のリーディング習熟度評価
電子情報通信学会技術研究報告,109(297):57-62 2009
横山悟、イプトスシラ、大澤剛士、川島隆太.

脳内における日本語文理解モデル.
「言語・脳・認知」科学と外国語習得:99-112 2009
横山悟

Learning effect of L2 words in non-fluent second language learners: an fMRI study.
Second Languages: Teaching, Learning and Assessment.:147-156 2009
Satoru Yokoyama, Tadao Miyamoto, Jungho Kim, Shin-ya Uchida, Kei Yoshimoto, Ryuta Kawashima.

Electromagnetic source imaging: Backus-Gilbert resolution spread function-constrained and functional MRI-guided spatial filtering.
Human brain mapping,29:627 - 643 2008
Wan X, Sekiguchi A, Yokoyama S, Riera J, Kawashima R

文理解を支える下位処理間の関係性
電子情報通信学会技術研究報告,108(184):5-10 2008
横山悟、川島隆太.

Cross-linguistic influence on brain activation during second language processing: an fMRI study.
Bilingualism: Language and Cognition,10(2):175 - 187 2007
Jeong H, Sugiura M, Sassa Y, Yokoyama S, Horie K, Sato S, Taira M, Kawashima R

Is Broca's area involved in the processing of passive sentences? An event-related fMRI study.
Neuropsychologia,45:989 - 996 2007
Yokoyama S, Watanabe J, Iwata K, Ikuta N, Haji T, Usui N, Taira M, Miyamoto T, Nakamura W, Sato S, Horie K, Kawashima R

外国語学習者の言語能力評価における脳機能データの応用
電子情報通信学会技術研究報告,107(323):37-40 2007
横山悟、吉本啓、川島隆太.

Cortical mechanisms involved in the processing of verbs: an fMRI study.
Journal of cognitive neuroscience,18:1304 - 1313 2006
Yokoyama S, Miyamoto T, Riera J, Kim J, Akitsuki Y, Iwata K, Yoshimoto K, Horie K, Sato S, Kawashima R

Cortical activation in the processing of passive sentences in L1 and L2: an fMRI study.
NeuroImage,30:570 - 579 2006
Yokoyama S, Okamoto H, Miyamoto T, Yoshimoto K, Kim J, Iwata K, Jeong H, Uchida S, Ikuta N, Sassa Y, Nakamura W, Horie K, Sato S, Kawashima R

事象関連電位で見る名詞と助数詞の照合プロセス -意味的処理か文法的処理か-
認知科学,13:443-454 2006
酒井由美,岩田一樹,ホルヘリエラ,万小紅,横山悟,下田由輝,川島隆太,吉本啓,小泉政利.

日英語における受動文理解に関わる脳活動領域の研究―日本語母語話者を対象としたfMRI実験より―
電子情報通信学会技術研究報告,104(170):25-30 2004
横山悟、内田信也、岩田一樹、金情浩、鄭嫣婷、岡本英行、渡辺丈夫、佐々佑子、三浦直樹、秋月祐子、生田奈穂、Jorge Riera、万小紅、中村渉、堀江薫、吉本啓、佐藤滋、川島隆太.

学会発表
The Relationship between Interest in Learning Materials and Learning Motivation and Self-efficacy in Higher Education Blended Foreign Language Learning Settings
,14th International Conference Innovation in Language Learning 202111
Satoru Yokoyama

Brain activity correlates of domain-specific knowledge in diagram use for math word problem solving
,19th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction 202108
Hiroaki Ayabe, Emmanuel Manalo, Satoru Yokoyama, Michio Nomura

No Gender Difference Exists in Academic Self-Efficacy Improvement for Higher Education Blended Foreign Language Learning
Innovation in Language Learning International Conference 202011
Satoru Yokoyama

研究費

科学研究費補助金(研究代表者)
2022-2026 , e-learningでの英語学習成果に対するモチベーション・自己効力感の影響 , 基盤研究(C)
2018-2021 , 英語学習成果に対する学習者の自己効力感の影響:横断研究及び介入研究による実証研究 , 基盤研究C
2014-2017 , 第二言語における習熟度と、第二言語処理時の脳反応時間との関係性に関する探索的研究 , 挑戦的萌芽研究
2012-2015 , 外国語理解処理における反応時間の習熟過程とその神経基盤 , 若手研究B
科学研究費補助金(研究分担者)
2016-2018 , 多読学習がなぜリスニング力も向上させるのか?:反応時間とNIRSによる検証 , 基盤研究C
2015-2018 , Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: Global communication, deep learning, and critical thinking competencies , 基盤研究A
2013-2015 , 脳磁図(MEG)を用いた第2言語語彙処理プロセスの研究 , 基盤研究C
2013-2015 , 次世代日本語コーパスプロトタイプの構築とその脳認知言語学実験への応用 , 基盤研究C
2011-2013 , 脳機能画像法を用いた第2言語語彙処理プロセスの研究 , 基盤研究C
2011-2012 , 第二言語習得者におけるスピーキング力と脳活動との関連性の検討 , 挑戦的萌芽研究
2010-2013 , 制約意味論にもとづく日本語文法の研究とその脳認知的文解析モデルへの応用 , 基盤研究C
その他公的資金
2009-2010 , 外国語能力の発達に伴う脳内における活動パターン変化,東北大学加齢医学研究所共同研究
2008-2010 , 子どもの言語能力に関連する脳の機能及び形態の発達に関する研究,東北大学若手研究者萌芽研究育成プログラム
2008-2009 , 脳機能画像データを用いた言語能力評価システムの開発,大川情報通信基金研究助成金
2008-2008 , 脳機能画像法を用いた、人間の脳内における言語情報処理システムの解明,中島記念国際交流財団研究助成金

教育活動実績

授業等

2023 , 通年 , GES1 (e-learning)
2023 , 通年 , AES2 (e-learning)
2023 , 通年 , CALL1
2023 , 通年 , CALL2
2023 , 通年 , Basic English1 (e-learning)
2023 , 通年 , Basic English2 (e-learning)
2023 , 通年 , e-learning: TOEICコース
2023 , 通年 , e-learning: TOEFLコース
2023 , 通年 , e-learning: IELTSコース
2023 , 通年 , e-learning: 基礎英会話コース
2022 , 通年 , e-learning: TOEICコース
2022 , 通年 , e-learning: TOEFLコース
2022 , 通年 , e-learning: IELTSコース
2022 , 通年 , e-learning: 基礎英会話コース
2022 , 通年 , GES1 (e-learning)
2022 , 通年 , AES2 (e-learning)
2022 , 通年 , CALL1
2022 , 通年 , CALL2
2022 , 通年 , Basic English1 (e-learning)
2022 , 通年 , Basic English2 (e-learning)
2021 , 通年 , e-learning: TOEICコース
2021 , 通年 , e-learning: TOEFLコース
2021 , 通年 , e-learning: IELTSコース
2021 , 通年 , CALL1
2021 , 通年 , CALL2
2021 , 通年 , GES1 (e-learning)
2021 , 通年 , AES2 (e-learning)
2020 , 通年 , General English Skills
2020 , 通年 , Academic English Skills
2020 , 通年 , English for Specific Purposes
2020 , 通年 , CALL1
2020 , 後期 , 単位外TOEIC対策e-learningコース
2020 , 後期 , 単位外TOEFL対策e-learningコース
2020 , 後期 , 単位外IELTS対策e-learningコース
2020 , 通年 , CALL2

社会活動実績

社会活動等

学外審議会・委員会
2022- , 埼玉県SDGs官民連携プラットフォーム 「自ら課題を発見し解決する能力の育成に関する検討部会」 , メンバー
メディア・報道
2021 , ワールド・ファミリー バイリンガルサイエンス研究所 , 英語学習を続けるためには「自己効力感」が大切〜埼玉大学 横山教授インタビュー〜

管理運営実績

管理運営実績

全学委員会・ワーキンググループ等
2022-2023 , 特別教育プログラム運営委員会 , 委員
2021-2022 , 国際開発教育研究センター運営委員会 , 委員
2021- , 教育企画室会議 , 委員
2020- , 入試改革検討WG , メンバー
学部内委員会等
2022- , 教育機構成績評価調査委員会 , 委員
2022- , 自衛消防組織初期消火班 , 班長
2020- , 教育機構人事管理委員会 , 委員
2020- , 教育機構連絡会議 , 委員